Birçoğumuzun günün büyük bir kısmını sosyal medyada geçirdiğini söylemek abartı olmaz. Sosyal medya, insanların yaşamlarının ve günlük rutinlerinin ayrılmaz bir parçası haline geldi. Tüketicilerin hayatındaki sosyal medyanın önemi göz önüne alındığında, pazarlamacılar ve işletmeler, hedef müşterileri ile bağlantı kurma umuduyla sosyal platformlara akın ediyorlar. Ancak, sosyal medyada rekabet çok yüksek. Bir sosyal medya pazarlama stratejiniz yoksa, göze çarpmanız oldukça zor olabilir.
Sosyal medya trendlerinde güncel kalmak, stratejinizi güçlendirmenize ve kalabalığın içinde öne çıkmanıza yardımcı olabilir. İşte 2020 ve sonrası için farkında olmanız gereken sosyal medya trendleri!
Geçici İçerik Popülerlik Kazanmaya Devam Edecek
Geçici içerik yalnızca kısa bir süre kullanılabilen ve daha sonra kaybolan bir şeydir. Instagram ve Snapchat Stories bu içerik türünün mükemmel örnekleridir. Günümüzde, insanların dikkat süreleri kısaldı ve içerik tüketmeyi sevme biçimleri de değişti. Bu yüzden Stories gibi içerik formatları popüler hale geldi. Pazarlamacılar bu eğilimin farkına vardılar ve bunu avantaja dönüştürmeye devam edecekler. Hootsuite tarafından yayınlanan son rapora göre, pazarlamacıların yüzde 64’ü ya Instagram hikayelerini stratejilerine dahil ettiler ya da planlıyorlar. Başka bir çalışma, markaların dört günde bir bir hikaye yayınladığını gösteriyor.
Niş Sosyal Platformlar İyi Performans Sergileyecek
Facebook ve Instagram, uzun zamandır sosyal medyada kurdukları hakimiyetle en büyük ve en popüler platformlardan biri. Bununla birlikte, son yıllarda ortaya çıkan diğer bazı niş sosyal medya platformları da popülerliklerini önemli ölçüde arttırdı. Örneğin TikTok, 2016’da başlayan ve gençler arasında hemen popülerlik kazanan bir platform. B2B şirketler sosyal medya girişimleri için LinkedIn’i tercih ederken, oyun topluluğu Twitch’e akın ediyor. Popülerlik kazanan ve 2020 ve sonrasında da bunu devam ettirecek alternatif sosyal medya platformları bulunuyor.
Instagram Beğenileri Kaldırabilir
Instagram uygulayacağı herhangi bir büyük değişiklikle sosyal medya ortamını şekillendirebilir. Bu tür büyük değişikliklerden biri, Instagram’ın gönderilerdeki beğenme özelliğini kaldırma olasılığıdır. Instagram kısa süre önce bu teklifi bir beta testinde test etti ve yakında bu değişikliği küresel olarak uygulayabilir. Bu kararın nedeni ise, bu beğenilerin insanların sosyal değerini belirlemesi ve böyle bir onay beklemenin insanların akıl sağlığına zarar vermesidir.
Bununla birlikte, nedeni tamamen reddeden ve Instagram’ın daha fazla kazanmak için bu değişikliği uygulamak istediğini düşünen birçok insan var. Markalar, sosyal medya üzerinden ürün ve hizmetleri hakkındaki deneyimlerini ve düşüncelerini takipçileri ile paylaşarak o ürünün tanıtımını yapan kişilere muazzam miktarda para ödüyorlar. Bu paranın hiçbiri Instagram’a gitmiyor. Aslında, bu pazarlama yöntemi o kadar popüler hale geldi ki, markalar reklamcılık gibi geleneksel pazarlama yöntemlerinden uzaklaşıyorlar.
Instagram beğenileri kaldırırsa, markalar kampanyalarının doğrudan etkilerini şu an olduğu kadar kolay ölçemez. Bu, bazı markaların ROI’yı kolayca izleyebilmeleri için Instagram reklamlara yatırım yapmasını teşvik edebilir. Instagram’ın beğenileri kaldırdığı ve reklamcılık özelliklerine geçmesi için daha fazla pazarlamacı aldığı bir senaryo, sosyal medya pazarlaması için dönüştürücü olabilir. Bu sadece etkileyicileri etkilemeyecek, aynı zamanda diğer sosyal ağları bu hareketleri yapmaya teşvik edebilir.
Sosyal Ticaret Genişleyecek
Instagram, Pinterest ve Facebook gibi sosyal medya platformları markaların ürünlerini satmak için uzun süredir kullanılıyor. Sosyal ticaret, markalar için yeni bir perakende caddesi haline geldi ve bu trend giderek daha da güçlenecek. Sosyal ticaret, web siteleri ve çevrimdışı mağazalar gibi diğer ortamlarla aynı düzeyde ana bir perakende kanalı olma yolunda ilerliyor. Alışveriş yapılabilen paylaşımlardan Instagram Mağazasına kadar, sosyal ağlar sürekli perakende satış platformu haline gelmeye başladı. Markalar ve pazarlamacılar bu durumdan yararlanacak ve sosyal ticareti satış stratejilerine dahil edecekler.
Video İçeriği Egemen Olacak
En ilgi çekici içerik türlerinden biri olan video içeriği, yakında sosyal medyada diğer tüm içerik türlerine galip gelecek. TikTok veya Stories’deki kısa videolar veya YouTube’daki uzun videolar, sosyal medya içeriğinin geleceği olarak değerlendiriliyor. Cisco teknoloji şirketinin çalışmasına göre, 2022 itibariyle, tüm çevrimiçi içeriğin yüzde 82’si video içeriği olacak. Şu anda video içeriği oluşturmuyorsanız, bunu stratejinize eklemenin tam zamanı. Buna, hem sosyal medya içeriğiniz hem de reklamlarınız için hikayeler gibi özellikleri kullanarak başlayabilirsiniz. Ayrıca, görsel veya metin içeriğinin geleneksel olarak baskın olduğu platformlarda bile sosyal medya yayınlarınıza videolar ekleyebilirsiniz.
Teknoloji Daha da Benimsenecek
Sosyal medya, zenginleştirilmiş gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) gibi teknolojilerin benimsenmesinde bir artış görecek. Bu platformlar büyüdükçe, kullanıcılar daha iyi ve daha ilgi çekici deneyimler talep edecek. Facebook, sosyal sanal gerçeklik dünyası olan Horizon’un tanıtımıyla bu yönde büyük adımlar atıyor. Bu, insanların bağlanabileceği, oyun oynayabileceği ve keşfedebileceği bir tür sanal dünya ve aynı zamanda sosyal medyanın geleceği olabilir. VR’nin sosyal medyada benimsenmesi son derece yeni oluşan bir aşama olsa da, aynı şey AR için söylenemez. Zenginleştirilmiş gerçeklik filtreleri şimdi Snapchat ve Instagram gibi birçok büyük platformda kullanılıyor.
Etkileyici Pazarlama Yükselmeye Devam Edecek
Günümüzde sosyal medya, markaları tanıtmak için oldukça fazla miktarlarda para alan etkileyiciler tarafından yönetiliyor. Bu eğilimin benimsenmesine her iki açıdan da bakılabilir. Biri, sosyal medyadaki etkileyici sayısındaki artış, ikincisi ise işletmeler tarafından etkileyici pazarlamaya yapılan pazarlama harcamalarındaki artış olarak değerlendirilebilir.
Etkileyenlere yatırım yapmak, ücretli reklam kampanyaları yayınlamaktan çok daha ucuzdur ve yine de iyi sonuçlar verir. Pazarlamacılar şu an sadece 1-2 etkileyici ile işbirliği yapmakla kalmıyor, aynı zamanda küçük, ilgili ve niş etki alanlarının tümü ile birlikte çalışıyorlar. İleriye dönük olarak, gittikçe daha fazla sayıda pazarlamacı bu stratejiyi kullanacak ve bir ünlü yerine birden fazla küçük etkileyici ile çalışacaklar.
Daha Fazla Düzenleyici Kontrol ve Yasal İnceleme
Sosyal medyanın sayısız yararı olsa da, son yıllarda ortaya çıkan bazı olumsuzlukları da var. Veri gizliliği ve güvenliği, Facebook gibi sosyal ağlara ilişkin problemlerden ikisidir. Sosyal medya, herhangi biri hakkında bilgi toplamak ve kötüye kullanmak için kolaylıkla kullanılabilir. Bazı sosyal ağların kullanıcı verilerini başka şirketlere sattığı iddiaları bile bulunuyor. Bunun ışığında, sosyal ağlar ve düzenleyici kurumların daha fazla politika uygulamaları bekleniyor.
Zenginleştirilmiş Gerçekliğin Kabulü
Zenginleştirilmiş gerçeklik (AR), dijital öğeler ekleyerek gerçekliğimizi artırıyor ve bazı şeylerin gerçekte görünüşünü değiştiriyor. Sosyal medya platformları, bu teknoloji için ilginç kullanım senaryoları bularak bunu son yıllarda değerlendirmeye başladılar. Örneğin Instagram, sayısız fotoğraf filtresi için zenginleştirilmiş gerçeklik kullanıyor. Bu eğilim, Instagram ve Snapchat tarafından çok popüler olmasıyla birlikte, önümüzdeki yıllarda diğer sosyal medya platformları tarafından da benimsenecek.
AR’nin sosyal medyadaki uygulamaları sadece eğlenceli yazılar ve hikayeler yayınlayan fotoğraf filtreleri ile sınırlı değil. Markalar, müşterilerine daha iyi alışveriş deneyimleri sunmak için de bundan yararlanabilir. Örneğin Sephora, müşterilerinin uzun süre önce satın almadan önce makyaj ürünlerini denemeleri için zenginleştirilmiş gerçekliği kullandı. Artık kullanıcılar, artırılmış gerçeklik filtreleri kullanarak Sephora ürünlerini Facebook Messenger üzerinden deneyebiliyor. Bu, insanların daha iyi satın alma kararları vermelerine yardımcı olurken, benzersiz bir alışveriş deneyimi de yaşatıyor. Bu eğilim, sosyal medya platformlarının daha fazla AR işlevselliği eklemek için sürekli çaba göstermesiyle daha da güçlenecek.
Müşteri Hizmetlerinin Sosyal Medya Kullanımında Artış
Sosyal medya, geleneksellikten sıyrılarak bir perakende platformu, bir ürün keşif platformu ve şu anda ise bir müşteri hizmetleri kanalı haline geldi. Birçok marka, müşterilerinin sosyal medyada onlara ulaşmaya çalıştığını fark ederek, sosyal medya ağlarını müşteri hizmeti sunmak için bir platform olarak tanıtmaya başladı. Ayrıca sosyal medya, bir müşteriyi diğer müşterilerin önünde iyi idare edip edememe konusundaki büyük etkileri nedeniyle en önemli müşteri hizmetleri kanallarından biri olarak görülüyor.
Kişiselleştirme Ön Planda Olacak
Kişiselleştirme, birkaç yıldır var olan küresel bir tüketici eğilimidir. Bazıları, markaların sosyal medya içeriklerini farklı tüketici segmentleri için tam olarak kişiselleştiremediğini iddia edebilir. Ancak, markalar sosyal medya reklamlarını diledikleri hedef segment için özelleştirebilirler. İşletmelerin ve pazarlamacıların kişiselleştirme eğiliminden yararlanmalarının en önemli özelliği, sosyal medya reklamlarını yayınlamalarıdır. Sosyal medya platformları, pazarlamacılar için gelişmiş hedefleme ve özelleştirme seçenekleri sunmaya başladı. Doğru reklamları doğru insanlara doğru zamanlarda göstermenizi sağlayan kişiselleştirme özelliği ile farklı markaların benzer ürünleri için kullanıcılara uygun reklamlar gösterilebiliyor. Yakın gelecekte beklenen, Instagram reklamlarının tümünün kişiselleştirilecek olması ve kullanıcıların zevklerine göre düzenlemelerin yapılmasıdır.
Yerel Hedefleme Daha Yaygın Olacak
Yerel SEO’nun daha fazla organik trafik almak isteyen yerel markalar için önemli olduğu gibi, yerel hedefleme de bunun sosyal medyadaki karşılığıdır. Birçok marka, belirli bir coğrafi bölgeden insanlara ulaşmak ve onları etkilemek için konum tabanlı hedeflemeyi kullanır. Markaların yerel bir izleyici kitlesine ulaşmasının yaygın yollarından biri, yazılarını ve hikayelerini coğrafi olarak etiketlemektir. Instagram gibi sosyal platformlar, yakındaki veya belirli konumlardan gelen gönderileri arama seçeneği sunuyor. İçeriğinize konumlar eklerseniz, arama sonuçlarında görünerek yerel kişilerin markanızı ve içeriğinizi bulmasını kolaylaştırmış olursunuz. Markalar, coğrafi hedeflemeyi daha fazla kişinin konferanslarına ve marka etkinliklerine katılmasını sağlamak için de kullanabilir. Lokasyon bazlı hedeflemenin sosyal medyada pek çok yararı bulunuyor, fakat markanız için önemli olan bunu nasıl avantaja çevireceğinizi belirlemek.
Daha Fazla Marka Sosyal Dinlemeyi Stratejilerine Ekleyecek
Sosyal medya, işletmelerin sosyal stratejilerini geliştirmek adına kullanabilecekleri vazgeçilmez bir alan halini aldı. Çok fazla sosyal dinleme aracının piyasaya sürülmesiyle, bu platformlara erişim oldukça kolaylaştı. Kullanıcı görüşleri elde etmek için sosyal sohbetlere girebilme kolaylığı göz önüne alındığında, sosyal dinleme her pazarcının stratejisine girmeyi başardı. Markalar ve pazarlamacılar bunu çeşitli gereklilikler için kullanıyorlar. Bir sosyal medya kampanyasının etkisini veya insanların bir markayı nasıl algıladıklarını anlamak için sosyal dinlemeyi kullanarak pek çok bilgi edinebilirsiniz. Bu durum, sosyal dinlemeyi çoğu pazarlamacının sosyal medya stratejilerinin ayrılmaz bir parçası haline getiriyor.
Kullanıcı Tarafından Oluşturulan İçerik Popüler Olmaya Devam Edecek
Daniel Wellington gibi bazı markalar, müşterilerini içerik oluşturmaya ve paylaşımlarında markalarını etiketlemeye davet ediyor. Airbnb gibi bazı markalar, sosyal medya için kullanıcı tarafından oluşturulan içeriklere güveniyor. Kullanıcı tarafından oluşturulan içerikler ücretsizdir ve markalı içerikten çok daha kabul görürken, markanızın daha güvenilir görünmesine yardımcı olabilir. Dolayısıyla, sosyal medya profilleriniz için kullanıcı tarafından oluşturulan içerikleri kullanmaya başlamanın tam zamanı.
Sosyal Medya Topluluklarının Yükselişi
Sosyal medya toplulukları, temelde müşterileri için bir ağ platformu yaratmak adına markalar tarafından oluşturulan sosyal gruplardır. Facebook Grupları bu tür sosyal topluluklara mükemmel bir örnek. Birçok marka bu tür grupları, mevcut ve potansiyel müşterilerini bir araya getirmek ve anlamlı bir şekilde etkileşimde bulunmak için kullanıyor. Grup üyeleri çeşitli konuları tartışabilirken, deneyimlerini paylaşabiliyor ve zorluklarına çözüm arayabiliyor. Markalar ayrıca sosyal medya topluluklarını yeni ürünleriyle ilgili müşteri geribildirimleri almak amacıyla da kullanabiliyorlar.
Bunlar 2020 ve sonrasında sosyal medya ortamına hakim olacak trendlerden bazıları. Bu trendleri kendi avantajınıza kullanarak rakiplerinizden ayrışmanız mümkün. Sosyal medya dinamik ve rekabetçi bir alan ve bu eğilimler sosyal medya stratejinizi yönlendirmeniz için size yardımcı olabilir. Bu doğrultuda, trendler hakkındaki en son gelişmelerden haberdar olmanız ve bunları sosyal medya girişimleriniz için kullanmanız oldukça önemli.